A vezető, mint mentor; a mentori folyamat felépítése
Többször találkoztam olyan vezetői helyzettel, ahol egy csoport élén álló vezetőnek elengedhetetlen feladata az általa kiválasztott kollégának a hosszabb távú szakmai mentorálása.
Sokszor kényszer helyzetből történik, a vezető ezen pozíció felvállalása, mivel a csoporton belül még zömében mentorálásra alkalmatlan, vagy szakmailag tapasztalatlan kollégák dolgoznak.
Hasonló esetekben javasolt egy ” A vezető, mint mentor” típusú fejlesztő tréning.
A vezető, mint mentor tréning
- segít a vezetőknek pontosan megtervezni és lépésről lépésre felépíteni a szervezeten, illetve a vezetők csoportján belül egy tudatos és ez által irányíthatóbb, így kiszámíthatóbb mentori folyamatot.
- a mentori folyamat felépítésén kívül a tréning vezetéstechnikai és fejlesztési módszerekkel, gyakorlati technikákkal segíti a vezetőket a hatékony és eredményes mentorálásban.
A vezető, mint mentor tréning egy több lépésből álló program:
- I. lépés: Előkészületi szakasz
- átbeszéljük a megrendelővel a jelenlegi helyzetet, pontosítjuk a feladatot és célokat.
- egyeztetünk a fejlesztendő vezetőkkel, személyre szabottan vizsgálva a jelenlegi tapasztalatokat a mentorálással kapcsolatban.
- egyeztetés és visszacsatolás a kialakult főbb fókuszpontokról és a tréning felépítéséről, tematikájáról.
- a tréning összeállítása, megírása, speciálisan a cég és a csapat szakmai tapasztalataihoz illesztve.
- végső egyeztetés a tréninggel kapcsolatban a megrendelővel.
- II. lépés: Tréning szakasz
- Vezető mint mentor tréning lebonyolítása: szervezeti és szakmai szinttől függően, igény szerint 1 napos tréningtől, 3 tréning napos tartható.
- Vezetői coaching megtartása: a tréning napokat követően személyre szabottan történik a továbbfejlesztése az egyes vezetők mentori készségeinek.
- Vezető mint mentor tréning visszacsatolási nap megtartása: 1 napos tréning, ahol csapat szinten megvitatjuk a tapasztalatokat és az esetleges tovább fejlesztés szükségességét.
- III. lépés: Visszacsatolás a megrendelőnek
- Minden lezárt lépést követően történik egy visszajelzés a megrendelőnek, az eredményekről, illetve egyeztetés a további lépésekről.